Super simpele manier van vertragen die klachten weg neemt

door | jun 28, 2022 | Blog

Ken je dat gevoel; je bent super gestrest? Je kunt niet stilzitten, hebt moeite met slapen of last van emotionele eetbuien? Of is het voor jou herkenbaar dat je niet vooruit te branden bent? Geen zin hebt om op te staan, na de lunch weer te beginnen of je valt (bijna) in slaap tijdens een vergadering? En wellicht voel jij je weleens onzeker, ben je iemand die met alle winden meewaait of heb je wel eens stresshoofdpijn?

Hoe mooi zou het zijn als je deze mentale, emotionele en/of fysieke klachten met een ademhalingstechniek kan reduceren of volledig weg nemen. Dat je bewust je adem, die je toch altijd bij je hebt, kan inzetten om je snel beter te voelen. Hoe het is om eventjes kort te vertragen met direct resultaat. Daarom hierbij de uitdaging om te experimenteren met één om meerdere van deze technieken.

Voor rust en kalmte

Deze ademtechniek pas je toe wanneer je hoofd overloopt of je niet kan slapen. Het is een techniek waarbij de ademt door je linker neusgat. Super simpel:

  • Ga in een gemakkelijke houding zitten met je rug recht
  • Sluit met je rechter wijsvinger je rechterneusgat af
  • Adem gedurende 1 tot 9 minuten lang en diep in en uit door je linkerneusgat

Maakt actief en alert

Deze ademtechniek pas je toe wanneer je hoofd overloopt of je De tweede vorm is vooral handig als je bijvoorbeeld tijdens je werk niet vooruit te branden bent. Of in slaap dreigt te vallen tijdens een vergadering. Ook heel makkelijk om te doen:

  • Ga in een gemakkelijke houding zitten met je rug recht
  • Sluit met je linker wijsvinger je linkerneusgat af
  • Adem gedurende 1 tot 9 minuten lang en diep in en uit door je rechterneusgat

Balans en verlichting bij stressklachten

Hoe fijn is het als je een tool hebt die je kunt inzetten op momenten dat je je onzeker voelt. Dat je de kracht van je adem gebruikt om stressklachten te verlichten. Even goed lezen dan is ook deze techniek heel makkelijk om eventjes tussendoor een aantal keer per dag te doen:

  • Ga in een gemakkelijke houding zitten met je rug recht
  • Sluit met je linker wijsvinger je linkerneusgat af
  • Adem lang en diep in door je rechterneusgat
  • Sluit dan met je linker pink je rechterneusgat af
  • Adem uit door je linkerneusgat
  • Ga hier 1 tot 9 minuten mee door

Voel nadat je de ademtechniek een aantal minuten hebt gedaan even na terwijl je weer “normaal” rustig in en uit ademt. Het sluiten van je ogen helpt je nog beter om te luisteren naar wat je lijf je te vertellen heeft. Misschien vind jij het fijn om ontspannende muziek te draaien tijdens het doen van de oefening. En weet dat het niet uit maakt waar ze doet, of dit nu zittend op het toilet is, achter je beeldscherm tijdens die online vergadering of wandelend door het bos.

Het belangrijkste is dat je je bewust wordt van de gigantisch simpele tool die je altijd bij je draagt.

Adem is de stem van je ziel

Liefs, Enid

Wanneer je dit leest en je vindt het waardevol, deel het dan in je netwerk of op Social Media om te laten zien dat je het waardeert. Dat zou ik super fijn vinden. Je zorgt dan niet alleen goed voor jezelf maar ook voor anderen! Wil je graag eens sparren of hulp om te vertragen? Laat het me weten via info@coachenid.nl en ik neem contact met je op.