“Het enige wat nodig is, is alles wat je in je hebt

door | mrt 25, 2020 | Blog

Door jezelf bewust te zijn van datgene wat er allemaal is

kun je veel meer gaan waarderen.

#watwelkan… deel 1

Door de coronacrisis staat onze wereld op zijn kop. De verspreiding van het virus heeft in een paar weken tijd de manier waarop we leven, werken en met elkaar omgaan veranderd. Géén handen geven, géén knuffel van opa & oma, géén files in de spits, géén gezamenlijke stand-up bij het dagstartbord, géén verjaardagsfeestjes, géén sportavondje, géén kids naar school brengen, géén eindexamens, géén kop koffie halen voor die fijne collega, géén zaterdagmiddag shoppen, géén vakantie, géén lunch op het terrasje in het bos, géén ………

De veranderingen in de wereld maken dat we ons af gaan vragen wat doe ik, hoe doe ik de dingen die ik doe en waarom doe ik de dingen eigenlijk zoals ik ze doe. Ook ik was een paar dagen even echt in de war. Wat gebeurt er om mij heen. Het lijkt voor mij op de periode waarin mijn, nu puber zoon, werd behandeld voor kanker. Dagelijks veranderen de regels van hoe we met elkaar om moeten gaan. Ik ben me gaan afvragen wat ligt er binnen mijn eigen bereik. Waar heb ik invloed op. Daarom #watwelkan… De komende weken wil ik je hierin gaan meenemen. Waarbij goed zorgen voor jezelf en anderen voorop staat. Houd je dus zeker aan de regels vanuit de overheid en het RIVM EN maak tijd voor #watwelkan…

Door jezelf bewust te zijn van datgene wat er allemaal is kun je veel meer gaan waarderen wat je wel hebt. Hoe mooi dat je dit op een paar hele simpele manieren op elk moment van de dag kunt doen, dus experimenteer mee:

  • Noteer mooie herinneringen en datgene waarvan je geniet. Misschien iets groots of iets heel kleins. Schrijf er dagelijks drie op in een dankbaarheidsboekje. Geniet van het opschrijven en het herlezen. Op deze manier programmeer je jezelf om te waarderen wat je hebt. Maak dankbaarheid als een van je kernwaarden.
  • Experimenteer dagelijks een aantal keer met een paar minuten “bewust ademhalen”. Ga op een voor jou comfortabele manier zitten. Bij voorkeur met beide voeten naast elkaar op de grond en je benen en rug ondersteund door de stoel. Misschien vind je het fijn om je ogen te sluiten of voor je uit te staren op de grond. Ga met de aandacht naar je ademhaling. Wat hoor je? Welk ritme, snelheid, toon en gaat hij hard of zacht. Neem waar zonder oordeel. Alles is goed. Visualiseer hoe de adem je lichaam in stroomt, je longen vult. En vervolgens je lichaam weer verlaat, je longen leeg maakt. Voel hoe je adem je buik en je borst uitzet en vervolgens weer intrekt. En voel de adem de reis maken langs je neusgaten, je keel naar je longen en weer terug. Voel de temperatuur in je neus, wat kouder naar binnen en warmer naar buiten. Ben je bewust wat je doet, maak de adem steeds wat langer, dieper en langzamer.

…en weet datgene wat je aandacht geeft groeit. Het enige wat nodig is, is alles wat je in je hebt.

Binnenkort meer tips over #watwelkan…

Wil je daar graag eens over sparren? Stuur me even een berichtje via info@coachenid.nl en ik neem contact met je op!

Wanneer je dit leest en je vindt het waardevol, deel het dan in je netwerk of op Social Media om te laten zien dat je het waardeert. Dat zou ik super fijn vinden. Je zorgt dan niet alleen goed voor jezelf maar ook voor anderen !

Liefs, Enid